Dwie rzeczy, które zwracają uwagę, cena i masa, 189 zł za 55 g dętki MTB. Obie wyjątkowe. Czy znajdą się chętni na dętkę droższą od wielu opon? Jak zawsze, odpowiedź brzmi – to zależy.
Wszyscy miłośnicy lekkości wiedzą, gdzie tkwi potencjał odchudzenia ich sprzętu. Na początku zazwyczaj są to stosunkowo niedrogie i szybkie wymiany. Im więcej „tanich” sposobów wyczerpiemy, tym szybciej dochodzimy do momentu, w którym kolejne gramy kosztują ciężki grosz. Wtedy tempo zrzucania wagi spada. Pozostaje czekać na przypływ gotówki, okazje albo nowe rozwiązania. I tak można traktować produkt Eclipse. Dzięki nowemu materiałowi możliwe stało się wyprodukowanie dętek o jakieś 50 g lżejszych niż butylowe. Postęp ma swoją cenę, jednak 400 zł za zrzucenie 100 g mieści się jeszcze w granicach, które dla wielu są akceptowalne. Problem w tym, że osoby na tyle zdeterminowane zazwyczaj już jakiś czas temu zrezygnowały z dętek w ogóle, zastępując je płynnymi uszczelniaczami wlewanymi do lekkich opon w ilościach ważących tyle co Eclipsy. Czy są zatem powody, żeby wracać do „starych” rozwiązań?
Może tak być. Zalety mleczka to niższa masa, zdolność do uszczelnienia w razie niedużych przebić i bardziej elastyczna praca opony na nierównościach. Mniej przyjemne jest za to serwisowanie wypełnianego uszczelniaczem ogumienia. Ciężko znaleźć lepsze rozwiązanie od dętki, kiedy idzie o łatwość obsługi. Eclipsy poza prostotą instalacji i niską masą mają też inne zalety, które mogą przekonać do ich stosowania. Tworzywo, z którego są zrobione, sprawia, że są znacznie bardziej odporne na przebicia od zwykłych dętek, lepiej znoszą też uderzenia powodujące „snejki”. Śliska powierzchnia, pracując z oponą, pochłania mniej energii, w rezultacie zestaw stawia nieco mniejszy opór.
Krótko mówiąc, sporo plusów. W praktyce wszystko, co obiecuje producent, sprawdza się. Podczas jazdy opona zachowuje się porównywalnie do zwykłej lekkiej dętki. Czy polecamy? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Produkt ze względu na cenę i specyfikację jest adresowany do zaawansowanych użytkowników i w dodatku, przynajmniej na naszym rynku, zasobnych finansowo. Dlatego decyzja będzie zależała od spełnienia sprecyzowanych wymagań. Jeśli jednak nie masz czasu albo chęci do troszczenia się o bezdętkowy system lekkich opon, dętka Eclipse jest atrakcyjną alternatywą, oferującą wiele jego zalet. Warto wiedzieć, że rozwiązanie takie istnieje i można je bez problemu zastosować w swoim rowerze.
Dętki produkowane są też w innych rozmiarach, np. do opon szosowych, w których mają identyczne zalety i mogą być ciekawym sposobem na dalsze odchudzenie koła.
A tu są do nabycia